Mensen zitten te veel binnen. Nederlanders van vier jaar en ouder zitten gemiddeld 8,7 uur per dag, blijkt uit cijfers van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu. Zelfs voor kinderen onder de vier is het steeds normaler om binnen te zitten, ondanks dat ze van nature een grote drang hebben om te bewegen en te ontdekken. Sacha Ausems, voorzitter van de Raad van Bestuur bij Kinderopvang Humanitas stelt dat je die drang van kinderen moet koesteren en stimuleren, om zo kinderen al vroeg bewegend en met plezier te laten leren. Ze pleit, samen met Jan-Paul de Beer, directeur van Springlab, voor het terugbrengen van beweging in het dagelijks leven van het kind.

Kinderen van vier jaar en ouder zitten gemiddeld 8,7 uur per dag. Ook voor kinderen jonger dan vier wordt het steeds normaler om binnen te blijven zitten. 

Wel of niet belangrijk?

Volgens Ausems is de mens gemaakt om te bewegen in plaats van stil te zitten. Bovendien brengt beweging fysieke gezondheidsvoordelen met zich mee, zoals minder risico op overgewicht, hartproblemen of rugklachten. Gelukkig gaat er steeds meer aandacht naar het feit dat beweging niet alleen invloed heeft op de lichamelijke gezondheid, maar ook op de cognitieve ontwikkeling. Verschillende onderzoeken tonen aan dat leren met je lichaam meer hersenactiviteit en daarmee betere kennisopname, leerprestaties en concentratie tot gevolg heeft. Beweging wordt ook in verband gebracht met welzijn.

Huidig gebrek

Het gebrek aan beweging komt volgens De Beer door de gemakscultuur die is gecreëerd. Alles is tegenwoordig zittend te regelen met een telefoon of computer. Onderwijs, vermaak, vrienden en kennis heeft iedereen in zijn broekzak zitten, waar men ook is. Ontwerpers willen het leven zo eenvoudig mogelijk maken, maar we zijn daar zo goed in geworden dat beweging uit ons leven is ontworpen.

Ausems is het daarmee eens. ‘Hetzelfde geldt voor educatieve instellingen. Van kinderopvang tot universiteit. De nadruk ligt op passief leren. Er wordt vanaf het begin verwacht dat informatie wordt opgedaan door te luisteren, lezen of kijken. Door de opkomst van computer, tablets en spelcomputers zijn kinderen op school en daarbuiten te lang cognitief actief. Daar komt geen beweging bij kijken. En juist daar liggen de mooiere kansen.’