Alleen met verenigde inzet komen we tot een duurzame wereld. Tot dat inzicht is men bij Coca-Cola ook al enige tijd gekomen. ‘Coke’ heeft haar verantwoordelijkheid als marktleider gepakt door het productieproces van al haar flessen volledig duurzaam te gaan maken. De eerste stappen naar die duurzaamheid zetten ze zelf. Daarna is het aan de consument om mee te bewegen.

Je kunt ze bij Coca-Cola geen gebrek aan ambitie verwijten. Met het actieplan This Is Forward kondigde de frisdrankgigant al aan een leiderschapsrol te willen nemen op gebieden als recycling, suikerreductie en maatschappelijke betrokkenheid. In 2030 wil het bedrijf wereldwijd voor elke verkochte fles een lege fles inzamelen, in West-Europa moet dit doel al in 2025 behaald zijn. Een uitdaging van formaat, als je bedenkt dat er dagelijks alleen al in Nederland zo’n 7 miljoen drankjes van het bedrijf verkocht worden. Kirsten van Zandwijk, Director Public Affairs, Communications & Sustainability van Coca-Cola Nederland, legt uit dat we hier al goed op weg zijn naar die 100%: “In Nederland krijgen we het overgrote deel van onze verpakkingen terug. Van alle grote plastic flessen krijgen we 90 tot 95% terug via het statiegeldsysteem, iets dat volgend jaar ook wordt uitgebreid naar kleine flesjes.

Deze ‘schone stroom’ inzameling, in combinatie met zeer goede recyclingfaciliteiten in ons land, zorgt ervoor dat wij onze flessen binnenkort volledig van gerecycled plastic kunnen maken.” Op de juiste manier inzamelen is dus van cruciaal belang. “Dit zorgt er niet alleen voor dat lege verpakkingen minder vaak in de natuur belanden, maar maakt ons bovendien minder afhankelijk van het gebruik van nieuw plastic, waardoor je steeds meer die cirkel lokaal kan sluiten. Onderdeel van onze ambitie is om dat lokaal te houden, zodat je gerecycled materiaal niet de hele wereld over gaat verschepen om tot 100% gerecycled plastic te kunnen komen”, aldus Van Zandwijk.

Nederland loopt voorop

Nederland is na Zweden het tweede land wereldwijd waar Coca‑Cola stopt met het gebruik van nieuw plastic in alle flessen. Per oktober 2020 zijn alle kleine flessen gemaakt van 100% gerecycled plastic de markt ingestroomd. De grote moeten halverwege volgend jaar gaan volgen. Jaarlijks bespaart Coca‑Cola in Nederland hiermee 10.000 ton nieuw ‘virgin’ plastic. Daarnaast levert het een CO2 besparing op van 21 procent uitstoot per jaar. Al zijn we er daarmee nog lang niet, verklaart Van Zandwijk: “Dit is een mooie stap, maar niet ons eindstation. Helaas zal altijd een deel van de verpakkingen in de berm belanden. Daarom steunen we verschillende zwerfafval-initiatieven en communiceren we via onze merken over het belang van recycling. Want uiteindelijk is dat wat je wil: dat geen enkel flesje of blikje in de natuur belandt.”

“Koop geen Coca-Cola als je ons niet helpt recyclen”

Zomercampagne rondom duurzaamheid

De zomercampagne van het vlaggenschip van Coca-Cola Nederland stond in 2019 voor het eerst volledig in het teken van recycling. Daar waar normaliter in een Coca-Cola zomercampagne de focus ligt op het hebben van een zorgeloze zomer draaide het vorig jaar om het duurzaamheidsplan. Van Zandwijk: “We wilden de kracht van het merk inzetten om de consument mee te nemen in wat we doen. En dus hebben we het in het teken gezet van Let’s Not Waste This Summer. Een dubbele betekenis, want enerzijds: verspil geen moment om er een gave zomer van te maken, maar tegelijkertijd ook die dubbele lading van: help ons recyclen. Bij de ontwikkeling van de campagne hebben we samengewerkt met gedragsexperts om goed te snappen op welke drijfveren we wilden inzetten om maximale impact te maken op gedragsverandering.”

Oprecht en in lijn met alle inspanningen

De uitingen van die duurzaamheidscampagne logen er niet om: Don’t buy Coca-Cola if you don’t help us recycle, was metersgroot op onder anderen de Amsterdamse Albert Cuyp markt te lezen. Een glasheldere boodschap die miljoenen mensen bereikt. En toch is nooit iedereen overtuigd van de intenties van zo’n campagne. Van Zandwijk: “Het was op verschillende fronten een heel succesvolle campagne, maar door sommige mensen wordt wel gedacht: “Waarom gaat Coca-Cola mij nu vertellen dat ik moet gaan recyclen?” Als groot, sterk merk wil je je kracht gebruiken voor het juiste. Maar al snel komt ook de term ‘greenwashing’ om de hoek kijken. We moeten dus heel goed zorgen dat we met onze campagnes impact hebben die verder gaat dan alleen ons merk of ons flesje. Het is dus niet alleen ontzettend belangrijk dat je campagne aansluit bij je merk, maar óók bij wat je als bedrijf doet. Dus niet 1 merk als heel duurzaam in de etalage zetten, terwijl we het voor de rest nog totaal niet op orde hebben. Je moet je als bedrijf altijd afvragen “ben ik authentiek, relevant en consistent?” En misschien wel het belangrijkste: de bewijsvoering. Doe wat je zegt en laat zien wat je doet.”

De consument nodig

Van Zandwijk sluit af: “Het verminderen van verpakkingsmateriaal, gerecycled plastic in onze flessen stoppen, het plastic folie om onze blikjes vervangen voor karton, dat is aan ons. Het recycle-stuk doe je vervolgens samen. Daar heb je uiteindelijk ook de consumenten bij nodig. Zij zijn de laatste die het lege flesje of blikje in de hand hebben.”

Meer informatie vindt u op: www.cocacolanederland.nl