Burn-out is een ziektepatroon waarin lichaam en geest allebei een rol spelen. Hoge eisen stellen aan jezelf, een groot verantwoordelijkheidsgevoel naar anderen, maar niet luisteren naar signalen die aangeven dat het genoeg is. Als uitputting, pijn, slapeloosheid, depressie en onopgeloste conflicten niet meer te ontkennen zijn, kan er sprake zijn van een burn-out. Een holistische benadering van lichaam en geest is wat nodig is voor een duurzaam resultaat. “Met een ontspannen en pijnvrij lijf ontstaat de geestelijke ruimte om goed naar je situatie te kijken en de oorzaken van de burn-out aan te pakken. Mensen worden zich bewuster van zichzelf en grijpen de crisis aan om authentieker en eerlijker in het leven te gaan staan”, zegt Ketu Bo, oprichter van Lichaamswerk Bergen.

Om welke mensen gaat het vooral?

“Het gaat om doorzetters, sterke mensen die in staat zijn de signalen van hun lichaam te negeren. Ze zijn vaak plichtsgetrouw en afhankelijk van de waardering van anderen, maar moeten daarvoor een façade in stand houden. Je komt in een vicieuze cirkel terecht waar je niet meer uit kan. Uiteindelijk zegt je lijf stop en gaat het niet verder.”

Hoe benader je iemand met een burn-out?

“Het herstelproces begint ermee dat iemand weer contact maakt met zijn of haar lichaam en leert voelen wat het nodig heeft. Het gaat om langdurig opgehoopte spanning en vaak ook lichaamspijn. Met lichaamswerk, o.a. diepe bindweefselmassage, zal die spanning minder worden. Vanuit ontspanning leert men accepteren wat men zich heeft aangedaan. Hierop volgt zelfonderzoek, waarin duidelijk wordt hoe de burn-out is ontstaan. De aanpak is altijd individueel; burn-out is geen ziekte, het is een persoonlijk proces. Belangrijk is om bewustzijn te scheppen van de patronen in het denken en doen die tot de burn-out hebben geleid.

Wat is het einddoel van de behandeling?

“Het mooiste is als iemand van zijn crisis een opstap kan maken naar een ‘echter’, vaak waardevoller leven. Dat heb ik zelf ook ervaren, en het heeft de kwaliteit van mijn werk sterk bevorderd. Leren omgaan met stress is de sleutel; hoe je kan gedijen bij stress, in plaats van ziek worden. Je eigen grenzen leren waarnemen en communiceren. Belangrijk is dat je jezelf kunt terugvinden, en naar je eigen waarden en keuzes kunt leven. Dat je je leven beheerst en geen slachtoffer van opgelegde verwachtingspatronen meer hoeft te zijn.”

Meer informatie vindt u op: www.lichaamswerkbergen.nl