Intrinsiek duurzaam verpakken: men neme shampoo…

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Onlangs brachten wij de publicatie The State of Sustainable Packaging uit. Een degelijk werk, al zeg ik het zelf. Laat mij proberen de essentie hiervan samen te vatten aan de hand van een shampoofles.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

In de tijd dat onze voorouders nog jagers-verzamelaars waren, was het wassen van je haar niet zo’n issue. Ik stel me zo voor dat zij dat deden aan de oever van een rivier. Misschien hadden ze wel iets van zeep, maar van enige bedreiging van het milieu door de verpakking was geen sprake. Pas veel later ontstond de behoefte aan shampoo in een kunststof fles, die na gebruik als afval op een vuilstort terecht kwam, of erger in het milieu. En vergis je niet: dit gebeurt in de wereld nog steeds op grote schaal.

Oeps afval!’, dachten we en al gauw ontstond het besef dat we moesten gaan recyclen: het plastic afval moest terug in nieuwe toepassingen. Dat doen we nu en ook steeds beter, zij het dat we de materiaalcirkel nooit helemaal gesloten zullen krijgen. Recent berekende Wageningen Universiteit & Research dat we in Nederland een maximaal haalbare recyclingopbrengst voor kunststof verpakkingen van 72% kunnen halen, als alle stappen in de keten optimaal worden uitgevoerd: van thuis afval scheiden tot recyclen. Het verkregen gerecyclede plastic komt helaas zelden weer terug in die mooie shampoofles, want de marketingafdeling van de producent vindt dat tweedehands goedje maar niks en verwacht dat de consument zijn neus er voor ophaalt. Bovendien is maagdelijk plastic vaak goedkoper, vanwege de lage olieprijs. Dat moeten we nog even rechtzetten.

Enfin, nu zitten we met het wenkend perspectief van de circulaire economie, vrij vertaald: vermijd afval! Naast recycling en toepassing van gerecycled plastic in een nieuwe shampoofles, kunnen we ook kijken naar hergebruik: laten we onze shampoo in de winkel tappen in een herbruikbare fles! Why not? We zien de eerste experimenten al verschijnen, maar het is wel wennen en de supermarkt wil niet dat je morst. Gelukkig zijn sommige bedrijven hun tijd nog verder vooruit en komen met een intrinsiek duurzame oplossing: een blokje zeep verpakt in een papiertje dat je thuis oplost in water in je eigen mooie eeuwig houdbare shampoofles! Zonder enige schade voor mens en milieu.

En zo voelen we ons dan uiteindelijk weer een beetje die jager-verzamelaar voor wie het haren wassen niet zo’n issue was. Rethink! Hopelijk gaat het straks zo met veel meer product-verpakkingscombinaties.

https://kidv.nl/state-of-sustainable-packaging

[/fusion_text][fusion_imageframe image_id=”3018|medium” max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”” bordercolor=”” borderradius=”” align=”none” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”https://kidv.nl/state-of-sustainable-packaging” linktarget=”_blank” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2020/11/201022-chris-bruijnes-kidv-300×300.jpg[/fusion_imageframe][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.