nso-cna

Het is een vak

“Schoolleiderschap is een vak, en gelukkig wordt het in toenemende mate zo ook gezien. Voor de meesten is leidinggeven een vervolg op een loopbaan als docent, maar je ontdekt al snel dat het leiden van een school wezenlijk anders is dan lesgeven. Je moet oog hebben voor onderwijskwaliteit en daar met je docenten over in gesprek kunnen gaan. Strategisch sturen op personeel, financiën en middelen van de school. Het samenwerken en leren binnen de school stimuleren en organiseren. En daarmee bouwen aan een professionele leergemeenschap, die het verschil maakt in de prestaties van de school. Kortom, het is een mooie complexe uitdaging”, zegt Bart Schipmölder, directeur-bestuurder bij NSO-CNA Leiderschapsacademie.

De nieuwe leider

De nieuwe leider is volgens Schipmölder niet meer de held. “In het denken over leiderschap zien we veel veranderen. Er is geen kant en klaar recept; elke context vraagt een andere leiderschapsstijl. De situatie doorzien en begrijpen en daar je leiderschap op afstemmen wordt steeds belangrijker. En natuurlijk blijft het kennen en bijsturen van het effect van je eigen gedrag als leider ook van belang. Volgens mij is trouwens het volwassen worden van alle leden in een organisatie van belang zodat meer mensen, ook in niet formele positie, leiderschap kunnen nemen.”

Voor wie?

“Er is veel ambitie en mensen willen zich graag ontwikkelen”, vervolgt Schipmölder. “Zowel beginnende als ervaren leidinggevenden in het onderwijs zoeken een stevig(er) kennisfundament en meer inzicht in zichzelf en de eigen praktijk. Zodat ze met meer zelfvertrouwen, gerichte kennis en specifieke vaardigheden bouwen aan hun eigen schoolorganisatie en de kwaliteit van onderwijs. Bij jonge mensen in onze opleidingen voor beginnend schoolleiders zien we enorm veel enthousiasme om bij te dragen aan het reilen en zeilen in een school. Zij willen graag meer betekenen voor hun school en buiten hun eigen klaslokaal ook meer invloed hebben op wat er gebeurt. De meer ervaren school- leiders willen graag hun leiderschap verdiepen in onze master.”

Meer dan een papiertje

“Leiderschapsontwikkeling doe je niet alleen voor een papiertje, maar vooral omdat je als mens wilt groeien”, betoogt Schipmölder. “Dat is niet iets wat je in drie dagen onder de knie hebt. Zeker niet omdat wij in onze opleidingen voortdurend de verbinding maken tussen theorie en praktijk. We hebben daarom langer lopende opleidingen, zoals de opleidingen voor Basis- en Vakbekwaam en onze geaccrediteerde masteropleiding, de MEL. Omdat er nu eenmaal tijd nodig is voor persoonlijke ontwikkeling. Noem het rijpingstijd.”