Ongelijk onderwijs geeft gelijke kansen

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

In Nederland spannen we ons al jaren in om te zorgen dat leerlingen met leerachterstanden ondersteuning krijgen. Deze inspanningen zijn minder vanzelfsprekend voor leerlingen met een (flinke) leervoorsprong. De indruk bestaat dat zij zich wel redden. Helaas ontwikkelt deze doelgroep zich niet of onvoldoende zonder onderwijsaanpassingen. Merel Sprong (Onderwijs met Stijl) en Sonja Morbé (WijsSein) dragen hun steentje bij om dit voor hoogbegaafde leerlingen te realiseren. Dit doen zij onder andere door het verzorgen van opleidingen, het doen van onderzoek en het maken van beleid.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Hoezo geeft ongelijk onderwijs een gelijke kans?

Merel: “We geven graag een voorbeeld uit de praktijk. Stel: een gemiddeld en een hoogbegaafd kind leren allebei 25 plaatsen in Nederland. Ze krijgen hiermee hetzelfde onderwijsaanbod. Toch heeft het gemiddeld begaafde kind meer geleerd. Dit kind heeft namelijk een half uur geoefend. Dit betekent dat hij getraind is om zijn volgehouden aandacht 30 minuten vast te houden. Deze vaardigheid kan hij straks op het voortgezet onderwijs goed gebruiken. De hoogbegaafde leerling leert de topografie in vijf minuten. Zijn volgehouden aandacht wordt onvoldoende getraind voor de overstap naar het vwo, want daar zal hij 200 plaatsen te leren krijgen. Ineens een half uur leren lukt niet. Veel hoogbegaafde leerlingen gaan zich dom of gedemotiveerd voelen. Vergelijk de situatie maar met de opbouw van een hardlooptraining. Wie de vijf kilometer aankan, rent niet ineens een marathon. Zij hebben dus ander onderwijs nodig om dezelfde vaardigheden te leren.”

Dom en gedemotiveerd voelen?

Merel: “Ja, zo voelen hoogbegaafde leerlingen zich regelmatig. Als je de enige bent met afwijkende, vaak creatieve antwoorden, dan kun je zomaar gaan geloven dat de rest het beter weet.” Sonja vult aan: “En als je jarenlang onder je niveau werkt zonder aansluiting met anderen, raak je niet alleen verveelt of apathisch, maar je ontwikkelt ook weinig vaardigheden voor het leven of je vervolgstudie. Een hoogbegaafde leerling kan de basisschool in anderhalf tot vier jaar afronden. Daar is geen acht jaar voor nodig.”

Hoe realiseer je passend onderwijs voor hoogbegaafden?

Sonja: “Weet waar je nu staat als school en wat haalbaar is binnen enkele jaren. We hebben meer dan 500 scholen onderzocht en ruim 70% biedt nog niet de basisondersteuning voor hoogbegaafden, laat staan de soms benodigde gevorderde of specialistische ondersteuning. Je kunt als school al in 15 minuten onze vragenlijst invullen en dan weet je wat je als school kan doen. Eén ding is zeker: het opleiden van leerkrachten is de grootste prioriteit.”

Cursiste Lize vertelt: “Het is een fijne manier van leren in je eigen tempo en omgeving én je kunt de docent altijd even op pauze zetten voor het maken van aantekeningen.”

Sinds 1 juli 2020 bieden we onze opleiding tot specialist hoogbegaafdheid ook volledig online aan. Nieuwsgierig naar onze opleiding tot specialist hoogbegaafdheid? Stuur een mail naar info@specialisthoogbegaafdheid.nl en wij nemen contact met je op. Meer informatie vind je op: www.wijssein.nl en www.specialisthoogbegaafdheid.nl

[/fusion_text][fusion_gallery layout=”” picture_size=”” columns=”” column_spacing=”” gallery_masonry_grid_ratio=”” gallery_masonry_width_double=”” hover_type=”” lightbox=”yes” lightbox_content=”” bordersize=”” bordercolor=”” border_radius=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” /][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.