Individueel onderwijs krijgt steeds meer aandacht en dat merken de aanbieders van particulier onderwijs. Bij het Infinity College staan die individuele ontwikkeling en het leerproces van het kind centraal. Het concept is ontstaan vanuit de Wereldschool, al sinds 1948 aanbieder van individueel onderwijs op afstand. Het Infinity College is drie jaar geleden begonnen en heeft inmiddels vestigingen in Amsterdam, Rotterdam en Utrecht.
Sjoerd Veltman, directeur; Ruben van der Winden, rector en Coendert Voorink, coach op de Utrechtse vestiging, vertellen over hun school.

Wanneer gaat een kind naar het particuliere onderwijs?

Veltman: “Sommigen voelen zich niet thuis binnen grootschalige  schoolorganisaties waardoor ze eerder blijven zitten of niet slagen, anderen hebben specifieke talenten op sport- of muziekgebied en hebben behoefte aan een individueel lesprogramma dat niet in een regulier schoolrooster past. Er zijn ook kinderen met dyslexie of autisme die specifieke leerbehoeften hebben. Weer andere leerlingen hebben een duidelijk doel en willen in één jaar in plaats van twee examen doen. Die kunnen allemaal bij ons terecht.”

Wat verklaart de toenemende populariteit van Infinity?

Veltman: “Regulier onderwijs is aanbodgericht, daar moet je als leerling in passen. Particulier onderwijs werkt vraaggestuurd, de lesstof wordt aangepast aan de leerling. Leerlingen krijgen veel individuele aandacht. Wij hebben een fulltime onderwijscoach op vijftien leerlingen en maximaal acht leerlingen in de klas.”
Voorink: “Door die klasgrootte voelen leerlingen zich echt gezien en van meer aandacht bloeien ze echt op. Een leerling met ADHD die moeite heeft met focussen één op één begeleiden werkt veel beter.” Veltman: ”Omdat wij werken met zelf ontwikkelde systemen en content, zijn we veel efficiënter en 40% goedkoper dan andere particuliere initiatieven.”

Hoe is het voor docenten?

Van der Winden: “Een eis die we aan docenten stellen is dat ze aan alle klassen kunnen lesgeven en alle doelgroepen leuk vinden. Daar staat tegenover dat ze kleine klassen hebben en geen mentorverplichtingen kennen of andere oneigenlijke taken, zodat ze zich voor 95% van de tijd kunnen richten op het lesgeven. In het reguliere onderwijs is dat maar zo’n 60%.”

Hoe ging Infinity om met de crisissituatie?

Voorink: “We hadden minder dan een dag nodig om de hele organisatie om te zetten en de kinderen thuis te laten leren, omdat dat nu eenmaal onze corebusiness is.” Veltman: “Dan zie je het verschil met het op afstand geven van onderwijs, wat de reguliere scholen doen en afstandsonderwijs. Dit is een doordacht concept waarin je in bepaalde stappen door de lesstof heengaat en er rekening mee houdt dat afstand als factor meespeelt tijdens het lesgeven.”

Konden leerlingen en ouders daar ook goed in mee?

Voorink: “De leerlingen waren verbazingwekkend snel gewend aan de nieuwe situatie, ze hadden weinig aanmoediging nodig om de lessen te volgen. Het grootste verschil was dat we door de fysieke afwezigheid het gesprek niet direct konden aangaan, dus we moeten nu veel actiever het contact zoeken. Elke week hebben we daarvoor uur ingepland waarbij iedereen online aanwezig is. Sommige ouders maakten zich zorgen of het huiswerk wel werd gedaan. Wij hebben korte lijnen en zorgen ervoor dat we die onzekerheid en mogelijke stress snel wegnemen.”

Wat gaat er na de coronatijd veranderen?

Voorink: “Onderwijs geven met anderhalve meter afstand is met onze kleine klassen eenvoudig te realiseren. We merkten ook dat sommige leerlingen een betere klik hebben met een docent die op andere locatie werkt. Die kunnen we nu heel goed digitaal aan elkaar koppelen zodat leerlingen ook aan docenten op andere locaties vragen kunnen stellen.”

Van der Winden: “We gaan in alle lokalen hele goede camera’s ophangen en de lessen live uitzenden naar leerlingen op andere locaties. Dat was het oorspronkelijke idee dat we hadden en dat kunnen we nu veilig gaan uitvoeren. Tijdens de huiswerkbegeleiding kunnen leerlingen prima via hun laptop meekijken bij een les op een andere locatie. Leerlingen kunnen ook de lessen thuis volgen als ze, om wat voor reden dan ook, niet naar de locatie kunnen komen. De coronatijd heeft ons concept kracht bijgezet, op heel veel scholen gaat het moeizaam, maar bij ons ging alles door als normaal.”

Veltman: “De onderwijskwaliteit in ons land is best goed, maar de kaders waarbinnen we werken zijn niet meer van deze tijd. Die kaders moesten in coronatijd noodgedwongen worden losgelaten. Ik hoop dat de politiek inziet dat het huidige onderwijs op afstand oplossingen biedt voor problemen die we nu nog niet getackeld hebben, zoals kinderen die uitvallen. Zowel particuliere als reguliere scholen moeten hierin meer gaan samenwerken om het onderwijs naar de 21e eeuw te brengen.”

infinitycollege

Lees hier verder over participatie van Infinity College in platform voor online onderwijs