Wat als we onszelf als arbodienst nou eens overbodig konden maken. Want geloof het of niet, Ronald Donkers, directeur van Qragt, had voorheen een enorme hekel aan arbodienstverleners. Die werken nog volgens een wet- en regelgevingsprocedure die niet meer aansluit op de problemen van de moderne tijd.

“Je kunt in Nederland niet anders dan je ziek melden als je het niet meer trekt. De wet ‘verbetering poortwachter’, die al bijna twintig jaar oud is, is bedoeld om het aantal langdurig zieke werknemers terug te dringen, maar het zorgt er gewoon voor dat de ziekmelding wordt gemedicaliseerd. Dat is de verkeerde weg, omdat het probleem daar dus meestal niet ligt. Wij werken aan de oorzaken van dit onnodige ziekteverzuim, zodat ziekmelding in veel gevallen kan worden voorkomen. Je lost het niet op met alleen een arbodienst die toch sterk beperkt wordt door wet- en regelgeving. Daar is Qragt dus voor.“ Qragt pakt de stress-gerelateerde problematiek van werknemers aan, die in toenemende mate (bijna 70%) aanleiding is van ziekteverzuim. Stress komt meestal voort uit privé-problematiek die in eerste instantie kan leiden tot mentaal verzuim: mensen werken wel, maar zijn er niet volledig met hun hoofd bij. Dit is vaak het voorstadium van uitval. “Qragt werkt eraan om deze uitval te voorkomen,” zegt Ronald Donkers

 

Gaat het alleen om privéproblemen?

“Gezien het percentage zou je bijna denken van wel. Het omgaan met problemen die rechtstreeks uit het werk voortkomen, is in Nederland goed geregeld. Aan het bestrijden daarvan hebben we niet veel toe te voegen. Waar het misgaat is met name wanneer privéproblemen leiden tot uitval. Zo wordt een griepje bijvoorbeeld gebruikt als vluchtroute om thuis te blijven, terwijl de oorzaak veel dieper ligt. Dat noemen we de ‘verzuimfuik’ waar we in Nederland mee zitten. Werknemers kunnen met bepaalde problemen gewoon niet terecht op hun werk. Denk aan financiële problemen, relatieproblemen, opvoedingsproblemen, maar ook aan problemen die zijdelings met het werk te maken hebben, zoals wrijving met de leidinggevende, of het gevoel niet meer mee te kunnen. Dat zijn dingen die iemand niet zomaar toegeeft en meldt op het werk, omdat zwakte niet snel wordt geaccepteerd.”

Hoe komen werknemers bij jullie terecht?

“Via de werkgever. Wij voorzien in een behoefte van werkgevers, omdat zij ervaren dat zodra verzuim optreedt, ze het contact met de ziekgemelde werknemer verliezen. Voor een bescheiden bedrag, minder dan € 4,- per maand per medewerker, kan de werkgever bij ons een abonnement afsluiten. Via het overlegorgaan van de werkgever, OR, PV of vertrouwenspersoon, wordt de werknemer dan op ons gewezen. Werknemers kunnen bij ons kwijt wat ze bij de werkgever zelf niet kwijt willen. Dat is onze kwaliteit. We bieden ze vertrouwen, want wat ze vertellen blijft onder ons. Qragt biedt zo de veiligheid om kwetsbaar te kunnen zijn. De werkgever investeert dus in de werknemer, zonder zich met de inhoud van de gesprekken te bemoeien. Qragt helpt voorkomen dat mensen zich zinloos ziek moeten melden, zodat hun inzetbaarheid en loopbaan op peil blijven. De werkgever investeert hiermee in welzijn en inzetbaarheid, en indirect ook in loyaliteit natuurlijk.

Hoe pakken jullie het werk vervolgens aan?

“Als een werknemer contact met ons zoekt beginnen we altijd met een online balanstest. Het resultaat is een stoplichtmodel, met conclusies over levensstijl, coping, loopbaan, en andere factoren. Als het groen is hoeft er niets te gebeuren, bij oranje bieden we aan dat de werknemer contact met ons zoekt, en is het licht rood dan nemen we zelf contact op. Er volgt dan offline dienstverlening door balanscoaches. Dat kan telefonisch, maar soms is er meer nodig. Deze tweedelijnsdienstverlening bestaat meestal uit persoonlijke dienstverlening, die overigens niet meer binnen het abonnement vallen. Als werkgever investeer je dan wel in een geconcretiseerd probleem, en kun je uitval dus voorkomen. De balanscoaches zijn in principe HR-specialisten, die psychologisch extra geschoold zijn of in het verzuim hebben gewerkt. Ze geven richting zonder te oordelen. Het zijn eigenlijk de tussenpersonen tussen de werknemer en gespecialiseerde hulpverleners zoals psychologen of financiële coaches.”

Merken jullie extra problemen door de coronacrisis?

“Ja zeker. Vanuit twee kanten eigenlijk. Werkgevers die bij de lockdown in paniek het hele personeelsbestand ziekmelden om het financiële probleem te tackelen. Werknemers die niet meer naar hun werk durven of willen. Dat heeft in het begin tot een hausse aan meldingen geleid. Intussen is dat wel afgenomen, maar wat er nu overblijft is nog wel hoger dan vóór de crisis. De problematiek zelf is niet zo heel anders geworden, maar corona vergroot het wel uit: financiële problemen worden groter. Mentale problemen en relatieproblemen worden ook groter. Mensen worden ook banger voor ontslag. We werken er uiteindelijk ook hard aan om werknemers weerbaarder en zelfredzamer te maken. Ze minder te laten denken vanuit de slachtofferrol. Dat geldt ook voor deze crisis. Hoe sterker en zelfstandiger iemand er uitkomt, hoe meer hij waard is voor de werkgever en uiteindelijk voor de arbeidsmarkt.”

Wat levert Qragt op?

Minder verzuim, werknemers die goed in hun vel zitten en optimaal bijdragen aan de realisatie van het bedrijfsresultaat én hun eigen loopbaan. “Duidelijker kan ik het niet maken”, aldus Donkers.

QRAGT IN HET KORT:

  • online/offline (mentale) hulp voor werknemers
  • 2 x per jaar balanstest
  • telefonische helpdesk en balanscoaches
  • wat je deelt met Qragt blijft bij Qragt
  • schuldhulpverlening i.s.m. met Nibud en persoonlijke ontwikkeling i.s.m. Onlineacademy.nl van NCOI

Qragt investeert in het voorkomen van uitval. Qragt geeft aandacht en bouwt (zelf) vertrouwen op waardoor werknemers hun balans (her)vinden en behouden. Met concrete oplossingen beweegt Qragt mens & loopbaan.

qragt