Somtoday, de digitale motor van de school

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Docenten moeten tegenwoordig ontzettend veel registreren. Cijfers, afwezigheid, zorgmeldingen en huiswerk zijn slechts enkele voorbeelden. Het leerling-informatiesysteem Somtoday helpt scholen onder andere bij dit administreren. Daarnaast ondersteunt de digitale leeromgeving van Somtoday docenten en leerlingen bij het leren. Docent aardrijkskunde Michel de Valk: “Somtoday is als een zeer ervaren, digitale ‘secretaresse’ die ‘alles’ weet en taken snel en efficiënt uitvoert.”

[/fusion_text][/fusion_builder_column][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”no” hover_type=”none” link=”” border_position=”all”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Plannen plus digitale leeromgeving

Michel de Valk is als docent aardrijkskunde verbonden aan het Stedelijk Gymnasium Nijmegen. ”Met Somtoday kan ik heel eenvoudig een lesplanning maken voor mijn leerlingen voor het hele schooljaar. Het is bijzonder gebruikersvriendelijk. Mijn leerlingen weten precies wat ze moeten doen en wanneer een toets plaatsvindt. Ook kan ik links delen naar de geplande lescontent zodat leerlingen thuis aan de slag kunnen. Met Somtoday plan ik enerzijds en bied ik anderzijds leerstof digitaal aan. Verder registreer ik er bijvoorbeeld cijfers in. Wat betreft absentieregistratie; de tijd van briefjes aan de deur ophangen die werden opgehaald is gelukkig voorbij. In Somtoday klik ik op de foto van de leerling die niet aanwezig is. De leerlingadministratie ziet dit direct. Ouders kunnen bij verzuim op deze manier snel worden gebeld. Wat ik een groot pluspunt vind is dat Somtoday ook laat zien welke leerlingbegeleiding heeft plaatsgevonden. Met name voor mentoren en zorgcoördinatoren geeft dit inzicht. Het zorgt ervoor dat je als mentor bijvoorbeeld goed op de hoogte bent van wat er speelt bij een leerling. Op die manier kun je elke leerling optimaal begeleiden.”

Efficiënte octopus

Als een soort efficiënte octopus brengt Somtoday verschillende processen bij elkaar en fungeert op deze manier als cruciale motor in de schoolorganisatie. Zo kan Somtoday bijvoorbeeld ook worden gekoppeld aan andere applicaties die de school in gebruik heeft, zoals roosterapplicaties en cloudoplossingen. Dit geeft de schoolorganisatie flexibiliteit in welke systemen ze gebruiken, waarbij Somtoday deze systemen met data voedt. Voordelen zijn dat scholen kunnen kiezen welke applicaties passend zijn voor het onderwijs dat zij bieden en dat Somtoday met deze applicaties onder water op een veilige wijze data uitwisselt.

Werkdruk verminderen

Maaike Goemaat, manager marketing & sales, licht dit toe. “Somtoday ondersteunt de hele schoolorganisatie en automatiseert werkzaamheden waar de docent doorgaans weinig tijd voor heeft. We maken het zo makkelijk mogelijk. Zo kunnen docenten in Somtoday bijvoorbeeld supersnel hun administratie verwerken, zodat ze meer tijd voor hun leerlingen hebben. Daarnaast levert Somtoday informatie over hoe het met de leerlingen gaat op basis van bijvoorbeeld cijfers, absenties en zorgregistraties. Hier kan de docent vervolgens actie op ondernemen. Dit sluit aan bij de toenemende verantwoordelijkheid van een school, waarin meer en meer wordt gevraagd om optimaal aan te sluiten bij de behoeftes van leerlingen.”

Digitaal leren

Vorig jaar is ‘Somtoday Connect’ gestart, een applicatie waarmee scholen onder meer het gebruik van digitaal lesmateriaal kunnen monitoren. “Het aanbod aan digitaal lesmateriaal is de afgelopen jaren fors toegenomen,” legt Bert Thijs de Jong, lead business developer bij Somtoday, uit. “Somtoday Connect toont in dashboards de activatiegraad en het gebruik van digitale leermiddelen, zodat de school op dit gebruik kan ‘sturen’. Daarnaast biedt Somtoday Connect een koppeling met vele uitgevers en educatieve aanbieders, waardoor de docent eenvoudig op basis van de lesmethodestructuur van de uitgever zijn lesplanning kan klaarzetten voor leerlingen. Dat maakt het plannen en arrangeren voor een docent een stuk eenvoudiger en het bespaart veel tijd. Ook de leerling kan via Somtoday met één klik het digitale materiaal – tot op de juiste paragraaf nauwkeurig – vinden en direct aan de slag.“

Samenwerken aan productontwikkeling

“We werken zoveel mogelijk samen met gebruikers bij het ontwikkelen van de verschillende functionaliteiten,” zegt Maaike Goemaat, “en we komen regelmatig langs op school om te horen hoe het gaat. Door samen te werken met gebruikers en koppelpartners maken we het onderwijs nog beter.”

Grip op digitaal leren

Wilma Weening is leermiddelencoördinator bij het Lauwers College en heeft meegedaan met een pilot, die de basis vormde van de inrichting van Somtoday Connect. “Ik check er het actieve gebruik van de digitale leermiddelen op het College mee en kan precies zien of docenten echt iets doen met de leermiddelen die ze hebben aangevraagd. Doordat Somtoday gebruikers betrekt bij de productontwikkeling, ontstaat functionaliteit die optimaal aansluit bij de behoefte van het onderwijswerkveld. We vinden de applicatie heel overzichtelijk en kunnen veel beter sturen op het gebruik van digitaal lesmateriaal.”

Meer informatie vindt u op https://som.today/

[/fusion_text][fusion_imageframe image_id=”3295|large” max_width=”” style_type=”” blur=”” stylecolor=”” hover_type=”none” bordersize=”” bordercolor=”” borderradius=”” align=”none” lightbox=”no” gallery_id=”” lightbox_image=”” lightbox_image_id=”” alt=”” link=”https://som.today/” linktarget=”_blank” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=””]https://cliquemedia.nl/wp-content/uploads/2020/12/Somtoday-1024×461.jpg[/fusion_imageframe][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_separator style_type=”none” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” sep_color=”” top_margin=”” bottom_margin=”” border_size=”” icon=”” icon_circle=”” icon_circle_color=”” width=”” alignment=”center” /][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””][/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.