springlab

Sinds Covid-19 zijn intrede heeft gedaan is de transitie naar digitaal onderwijs in een stroomversnelling gekomen. Kinderen krijgen tablets, chrome- books en laptops mee naar huis. Kleuters krijgen les via Microsoft Teams en docenten zijn massaal online les gaan geven. Digitale lestijd wordt steeds meer de norm!

Digitalisering is overal

Maar niet alleen op school is sprake van digitalisering. Ook thuis zijn kinderen digitaal zeer actief. Van gamen op verschillende devices tot aan het maken van huiswerk of socializen op social media. Deze digitalisering zal alleen maar verder doorzetten. Dit is onontkoombaar. De kinderen van nu noemen we dan ook de digitale generatie. We zitten op een kantelpunt voor deze digi generatie. We willen ze een zo goed en leuk mogelijk leven bieden. Digitalisering kan daar aan bijdragen. Maar we gunnen ze ook een gezond leven.

Keerzijde digitalisering

Helaas zit er ook een keerzijde aan de toegenomen digitalisering en schermtijd in het onderwijs en dat is dat veel digitale oplossingen leiden tot minder beweging. De stelregel is helaas op dit moment: schermtijd = zittijd. Dat betekent dat kinderen steeds minder bewegen. En minder beweging leidt tot een slechtere gezondheid, zowel fysiek als mentaal. En als er één ding is wat Covid-19 pijnlijk duidelijk heeft gemaakt, dan is het wel het belang van een goede gezondheid. Deze generatie zal het in de toekomst op fysiek maar ook mentaal vlak steeds zwaarder krijgen. Dat is al zichtbaar aan het aantal burn-outs op tiener leeftijd en aan de daling van motorische ontwikkeling bij jonge kinderen de laatste jaren.

Schermtijd wordt beweegtijd

Dat is precies waarom Springlab er voor de kinderen en leerkrachten is. Springlab is een maatschappelijke onderneming die de stelregel schermtijd = zittijd ombuigt naar schermtijd = beweegtijd! Springlab heeft ontdekt dat technologie kinderen heel goed in beweging kan brengen! Zelfs zoveel dat kinderen er meer van gaan bewegen dan regulier buitenspelen (bron Haagse Hogeschool).

Daarom helpt Springlab om digitaal onderwijs beweeglijk te maken! Digitaal bewegend leren noemt Springlab dat.
Want wist je dat:
• Je met een digibord bewegend kunt leren?
• Je met tablets bewegend kunt leren?
• Je van de vloer een digibord kunt maken waarop je kan bewegen?

Terug naar een leven zonder digitale middelen is ondenkbaar en dat hoeft ook niet!

Neem een kijkje op Springlab.nl en zie hoe Springlab het onderwijs kan helpen om digitaal onderwijs beweeglijk te maken. En hou Springlab in de gaten, want er gaat nog veel beweeglijks komen in 2021!