Verduurzamer Slim Opgewekt zet in op klimaatpositiviteit

[fusion_builder_container hundred_percent=”yes” overflow=”visible”][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ background_position=”left top” background_color=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” spacing=”yes” background_image=”” background_repeat=”no-repeat” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=”” margin_top=”0px” margin_bottom=”0px” class=”” id=”” animation_type=”” animation_speed=”0.3″ animation_direction=”left” hide_on_mobile=”no” center_content=”no” min_height=”none” last=”true” hover_type=”none” link=”” border_position=”all” first=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Leek 2019 in het teken van klimaatdrammers en -ontkenners, vliegschaamte, klimaatmoeheid en ecorexia te staan; laten we in 2020 dan vooral inzetten op klimaatpositiviteit. Zo redeneert de verduurzamer van maatschappelijk vastgoed, Slim Opgewekt. Oprichters Rob Wieggers en Leonn Sekender geloven dat juist een positieve mindset, werkelijk leidt tot verduurzaming.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container hundred_percent=”no” hundred_percent_height=”no” hundred_percent_height_scroll=”no” hundred_percent_height_center_content=”yes” equal_height_columns=”no” menu_anchor=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” status=”published” publish_date=”” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_position=”center center” background_repeat=”no-repeat” fade=”no” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ video_mp4=”” video_webm=”” video_ogv=”” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_loop=”yes” video_mute=”yes” video_preview_image=”” border_size=”” border_color=”” border_style=”solid” margin_top=”” margin_bottom=”” padding_top=”” padding_right=”” padding_bottom=”” padding_left=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” box_shadow=”no” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” first=”true” last=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Die mindset is zo belangrijk omdat de mens de toekomst niet goed overziet. Hij redeneert vanuit zijn oerbrein en wil het vandaag – en eventueel morgen – goed hebben. Dat bepaalt grotendeels de beslissingen die hij of zij neemt. Wanneer de mindset van vandaag gericht is op onheil en wanhoop, sluiten mensen zich al snel af. Willen we stappen zetten en werkelijk verduurzamen, houd dan de focus op succes, aldus Slim Opgewekt.

Het Arnhemse Slim Opgewekt richt zich sinds 2012 op het verduurzamen van maatschappelijke organisaties in onderwijs, zorg en sport. Dat doet het bedrijf via zonnepanelen, ledverlichting én met duurzaamheidseducatie. Sekender en Wieggers zien dat deze combinatie leidt tot impact op het gebied van zowel CO2-besparing als een duurzamere visie op de toekomst. Dat laatste vinden organisaties ook steeds belangrijker.

Draagvlak is essentieel

Een groter bewustzijn bij betrokkenen draagt bij aan het draagvlak voor duurzame maatregelen. Verder zorgt het dat mensen zich (mede)eigenaar voelen van de oplossing. MVO Nederland onderstreept dat bewustwording een belangrijk ingrediënt is voor een succesvolle verduurzaming. Het creëren van bewustwording vraagt wel om een langere adem.

Dagelijkse duurzame keuzes

Juist omdat we inzetten op onze primaire behoeftes, zoals veiligheid, voeding en voortplanting, moeten educatieve programma gaan over keuzes die dichtbij staan. Maak het haalbaar en behapbaar en zet in op het goede gevoel dat verduurzamen geeft. Hoewel de lange-termijn-impact (nog) niet direct zichtbaar is, geeft duurzamer leven het gevoel een bijdrage te leveren.

Voor sommigen staat duurzaamheid voor inleveren en minderen. Zorg daarom dat de beleving gericht is op zingeving en op waarde toevoegen. Soms zit dat in (financiële) besparing of comfort (een goed geïsoleerd huis draagt daar bijvoorbeeld aan bij), soms betekent dat gericht zijn op immateriële zaken in plaats van op consumeren. Door in te zetten op de geluksgevoelens die dat losmaakt, zorg je voor werkelijke verandering.

Hoofdzaak voor bijzaak

Maak wel keuzes op dingen die ertoe doen. Focus niet op bijzaken, daarmee creëer je niet dat werkelijke gevoel van waarde toevoegen. Laat je vooral niet uit het veld slaan en ga wat klimaatpositiever het leven door.

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container][fusion_builder_container background_color=”” background_image=”” background_parallax=”none” enable_mobile=”no” parallax_speed=”0.3″ background_repeat=”no-repeat” background_position=”left top” video_url=”” video_aspect_ratio=”16:9″ video_webm=”” video_mp4=”” video_ogv=”” video_preview_image=”” overlay_color=”” video_mute=”yes” video_loop=”yes” fade=”no” border_size=”0px” border_color=”” border_style=”solid” padding_top=”0″ padding_bottom=”30″ padding_left=”0″ padding_right=”0″ hundred_percent=”no” equal_height_columns=”yes” hide_on_mobile=”no” menu_anchor=”” class=”” id=””][fusion_builder_row][fusion_builder_column type=”1_1″ layout=”1_1″ spacing=”” center_content=”no” link=”” target=”_self” min_height=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=”” background_color=”” background_image=”” background_image_id=”” background_position=”left top” background_repeat=”no-repeat” hover_type=”none” border_size=”0″ border_color=”” border_style=”solid” border_position=”all” box_shadow=”no” box_shadow_blur=”0″ box_shadow_spread=”0″ box_shadow_color=”” box_shadow_style=”” animation_type=”” animation_direction=”left” animation_speed=”0.3″ animation_offset=”” first=”true” last=”true”][fusion_text columns=”” column_min_width=”” column_spacing=”” rule_style=”default” rule_size=”” rule_color=”” hide_on_mobile=”small-visibility,medium-visibility,large-visibility” class=”” id=””]

Zorgorganisatie Abrona verduurzaamt samen met Onze Zorg is Opgewekt (onderdeel van Slim Opgewekt): “De aanpak waarbij wordt ingezet op bewustmaking en gedragsverandering onder medewerkers, cliënten en hun netwerk, spreekt ons aan. Daarmee dragen we allemaal een steentje bij. We hebben een werkgroep samengesteld zodat medewerkers, cliënten en verwanten kunnen meedenken over duurzaamheid en actief ideeën kunnen aandragen. Bewustmaken is belangrijk want duurzaamheid zit niet alleen in techniek, maar zeker ook in gedrag.”

[/fusion_text][/fusion_builder_column][/fusion_builder_row][/fusion_builder_container]

Leuk artikel?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkdin
Share on Pinterest

Laat een reactie achter

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Gerelateerde Artikelen

Ontvang het laatste nieuws

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

En mis nooit meer een artikel.